על משחקי מחשב ונגישות מקרית - Dragon Age: Origins

רציתי להציג את עצמי קודם כל. שמי לי ואני עובד בעמותת נגישות ישראל במהלך השירות הלאומי שלי בתור עורך האתר. אחד מהדברים המרתקים ביותר שקרו לי במהלך שירותי בעמותה הוא פקיחת העיניים שעברתי בשבוע-שבועיים הראשונים שלי
29/11/2011
 
 
מקלדת

 

אני כל הזמן בודק אם מישהו חונה בצורה בלתי חוקית בחניית נכים, אני שם לב כשמדרכה לא נגישה, כשמסדרון לא נגיש. אלו דברים שראיתי מקודם אך לפני שעבדתי בעמותה מעולם לא קלטתי אותם, כאילו סיננתי אותם אינסטינקטיבית.

 

בזמני האישי אני אוהב לקרוא ספרים ולשחק משחקי מחשב. אני מאוד אוהב משחקים בגלל היכולת שלהם לאפשר לאדם מנוס מחייהם האישיים והיומיומיים ולהיות לוחם רב עצמה, גנב על סף בלתי נראות או חייזר בין היתר. זהו מדיום עם פוטנציאל אדיר שמשלב את האלמנט הוויזואלי של סרט עם אינטראקציה של השחקן עם עולם המשחק.

 

אני מרגיש שבאתר חסר הרבה מאוד תוכן שפונה לאנשים צעירים עם מוגבלות כי לרוב הנושאים קשורים לדיונים בכנסת או נושאים כבדים מאוד ורציתי לכתוב על נושא קל יותר. משחקים.

 

בגלל עבודתי התחלתי, כמעט מבלי לשים לב, לראות את אפשרויות הנגישות הקיימות במשחקי מחשב. הרבה מאוד משחקים מנגישים את עצמם לאנשים חירשים בכך שהם מאפשרים close captioning וכך כל רעש במשחק מקבל שורת טקסט כדי לפצות על אי-היכולת של השחקן לשמוע. בעוד שהכתוביות הן מאפיין מתוכנן אני נדהם למצוא משחקים שדרך מנגנונים, אשר בנויים לשפר משחקיות, מצליחים לשפר נגישות.

 

ברצוני לכתוב על משחקים כאלו שאני מוצא ולתאר איך הם מצליחים, בין אם במכוון או לא, לאפשר לאדם עם מוגבלות לשחק במשחק מהנה ומרתק.

 

המשחק הראשון שבו ממש הרגשתי שהמנגנונים מספקים נגישות "בטעות" הוא Dragon Age: Origins (DA:O). Dragon Age הוא משחק תפקידים בו השחקן יוצר דמות אישית שניתן לעצב במספר דרכים החל משיער וכלה בסוג וגודל האף, אך המרכיב החשוב ביותר הוא האפשרות לבחור מבין שלושה גזעים שונים ושישה סיפורי התחלה ייחודיים. כל סיפור התחלה יביא את הדמות, בסופו של דבר, לאותה נקודה אך כל אחד מהם יציג חלק מהעולם ויאפשר לשחקן להבין את המצב הפוליטי והכלכלי של העולם כולו במהלך שעה של הנאה.

 

אחד מהמנגנונים הראשונים שמוצגים לשחקן הוא אפשרויות השליטה. השחקן יכול לשחק במשחק כולו עם העכבר או המקלדת ולאו דווקא שילוב של השניים ובכך מאפשר לאדם עם שליטה אך ורק ביד אחת, או בעל יד אחת את האפשרות לחוות את המשחק המלא. בנוסף לכך השליטה במשחק מאוד קלה להבין וליישם בין אם האדם משתמש רק במקלדת או רק בעכבר.

 

המנגנון השני שמוצג לשחקן הוא במהלך הקרב הראשון. לא משנה באיזה סיפור השחקן בוחר תמיד יהיה קרב ראשון ותמיד המשחק יבצע פאוזה אוטומטית ויסביר על הפונקציה. Dragon Age הוא משחק שדורש כמות מסוימת של חשיבה אסטרטגית אך נותן לשחקן מרווח נשימה. הוא מאפשר לשחקן לעצור את המשחק בכל עת ולהסתכל על שדה הקרב. אפשר לסובב את המצלמה, לקפוץ בין הדמויות שנמצאות בחבורה שלך ואפשר להרחיק את המצלמה עד שרואים את שדה הקרב מלמעלה וכל זאת כשהמשחק מחכה להחלטות השחקן.

 

ישנם הרבה מאוד מנגנונים שהם חלק בלתי נפרד ממשחק תפקידים כגון מידע מפורט על כל חפץ וחפץ, שיחות בין דמויות מוצגות מקרוב (עם כתוביות ותנועות שפתיים) והרבה מאוד מקומות שניתן לבקר בהם החל ביערות מפורטים ועד ערים תת-קרקעיות עם מעיינות לבה.

 

המשחק אינו נגיש לגמרי כמובן. גודל התווים עלול להיות קטן מדי לאנשים או מסכים מסוימים, צריך מחשב יחסית חזק כדי להריץ את המשחק ומפתחי המשחק לא חשבו על נגישותו אבל הוא בכל זאת מצליח להכניס מעט נגישות ומרווח נשימה לאדם שרוצה לשחק משחק תפקידים אבל מרגיש שהרבה מאוד מהם מעמיסים עליו במידע ואינם מספקים את הזמן הדרוש להגיב.

הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד